Digitální transformace by se měla týkat každé firmy, která chce prosperovat a nezaostat za konkurencí. Průzkumy říkají, že zatímco před pandemií rostly investice do digitální transformace dvojnásobně, po pandemii to bylo už pětinásobně. Jenže co tohle magické sousloví vlastně znamená? Jak by k digitální transformaci měly firmy a podniky přistupovat? To se dozvíte v článku.
Obsah článku
Proč je digitální transformace potřebná?
Digitální transformace podniku je velmi rozsáhlé téma. Pojďme si ho představit na příkladech, v čem může být digitální transformace přínosná.
Produktivita a efektivita
Digitální transformace může pomoci rozvázat ruce zaměstnancům i vedení a získat víc času na jiné strategičtější činnosti. K lepší efektivitě může dopomoci digitalizace dokumentů (projektových, stavebních i realizačních) – skenování dokumentů a jejich uložení a roztřízení do firemního digitálního archivu.
Místo toho, aby se zaměstnanec dlouhý čas hrabal v policích se šanony a hledal konkrétní papír s informací, může z počítače vstoupit do cloudu a informaci tam najít mnohem rychleji. Inovací důležitou pro produktivitu a efektivitu může být i digitalizace účetnictví.
Konkurenceschopnost
Digitální transformace je inovací, která podnikům a firmám dopomůže k novým příležitostem růstu. Když vám totiž na základě lepší efektivity ušetří čas, který můžete věnovat jinde, možná díky tomu bude firma dosahovat lepších výsledků a možná i vylepšíte a rozšíříte vaše služby.
Podnikání a inovace jsou pro konkurenceschopnost firem velmi důležité. Zaostávat naopak budou ty firmy, které neprojdou ani digitalizací, ani jinými významnými inovacemi.
Zákazníci nepočkají
Kromě toho, že digitální transformace pomůže uvnitř firmy, může také zlepšit zákaznickou zkušenost. Zákazníci si vždy najdou produkt (nebo službu), který co nejlépe odpovídá jejich potřebám. A to nejen ve stádiu využívání produktu, ale i ve fázi jeho nákupu.
Digitální transformace tak může zajistit zákazníkům větší komfort v rámci obchodních, platebních i servisních modelů. Můžete zkvalitnit a zrychlit zákaznickou podporu nebo personalizovat nabídky. Díky tomu získáte větší šanci, že zákazníci budou spokojení a neodejdou ke konkurenci.
Jak začít s digitální transformací?
Důležité je nastavit ve firmě správný mindset a přístup. Digitální transformace by měla prostoupit celou firmou od nejvyššího vedení až po před měsícem nastoupeného absolventa. Všichni by měli chápat, co jim i firmě digitální transformace přinese a že je zásadní inovací pro vývoj firmy. Digitální transformace by měla být součástí firemních hodnot, obchodních procesů i strategií.

Technologické inovace v podniku budou potřeba neustále a management inovací je nikdy nekončící cestou. A technologické novinky mohou přicházet i ze směrů, ze kterých byste je nečekali.
Jaké kroky je potřeba udělat?
Začnete nejdřív sestavením plánu digitální transformace.
- Proveďte důkladný audit. Zaměřte se na oblasti, ve kterých firma pokulhává a kde by mohla být digitální transformace přínosem.
- Určete cíle inovací. Jakoukoliv digitální transformaci byste měli dělat s určitým cílem. Definujte, jaké cíle to pro vás budou.
- Vytvořte strategii, jak cílů dosáhnete. Kdy chcete cílů dosáhnout? Co se musí stát, abyste jich dosáhli? Jak budete měřit, že se k nim blížíte? To jsou některé z otázek, které je potřeba zodpovědět.
- Sledujte plnění cílů. Implementovat digitální technologie do firemních i pracovních postupů a řízení inovací může být obtížné a do cesty vám mohou přijít mnohé překážky. Hlídejte, zda se ve firmě plní vytyčené cíle, a pokud ne, znovu jejich plnění nasměrujte.
- Hledejte nové příležitosti. V průběhu digitální transformace se mohou vyskytnout nové příležitosti k růstu, které si možná nebudete chtít nechat ujít.
Digitální transformace podniku je příležitostí k růstu
Digitální transformace sice může být organizačně, časově i finančně náročná. Pokud je ale dobře provedená, je to investice, která se vám vrátí v podobě lepší konkurenceschopnosti, nových příležitostí k růstu a lepší efektivitě. Svět se rychle mění a vaše firma by se měla měnit s ním.